måndag 24 juni 2019

De senaste köpen

De senaste veckorna har jag gjort en del köp:

Fyllde på i Saab, Stolt-Nielsen, Castellum och Inter Pipeline. Dessutom påbörjades sparande i två för mig nya aktier, bägge tillhörande det energi-infrastrukturella området som jag börjat intressera mig för: Canadian Utilities och Algonquin Power & Utilities, två företag som jag spanat lite på tidigare och som nu alltså tar plats i portföljen.

Det skall bli intressant att se hur dessa energi- och infrastrukturbolag utvecklas över tid. En förhoppning är att de skall stå och ticka fram tio procent om året – fyra procent utdelning, resten utdelningshöjningar och/eller ökat pris – och göra det med viss säkerhet; folk behöver ju energi, och vissa av dessa verkar på områden där det kanske inte är speciellt lätt för konkurrenter att komma in.

Det finns förstås risker av politiskt slag. Energipolitik kan ibland hetta till och politikerna kan ändra spelplanen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar