torsdag 4 april 2024

Acadian Timber

Jag har sakta men säkert köpt på mig en inte oväsentlig position i Acadian Timber.

Här ser ni köpen som jag gjort:

Aktien står för 8.2 % av mitt portföljvärde, vilket kanske är i högsta laget. Så det kanske gäller att inte handla på mig så mycket mer i detta träbolag just nu.

Men likafullt gillar jag aktien. Den står mer eller mindre stilla, men ger en OK direktavkastning, idag 6.7 %. Det de gör är ett typiskt tråkbolags verksamhet, inget förhoppningsbolag eller så.

Bloggrannen Petrusko tycker annorlunda. Jag gillar det Petrusko skriver, och hans blogg är en av de bästa bland svenska aktiebloggare. Men som med goda grannar är det helt OK att tycka olika, eller hur?

Jag är fortsatt positiv något negativ till att köpa fler Acadian Timber i dasgsläget, men inte av de skäl som Petrusko anför utan snarare för att jag inte gillar att enstaka företag (om det inte handlar om Investor, som ju mer är som en fond som samlar mängder av företag) växer sig för stora. Bolagsrisk, och 8.2 % är i mesta laget. Frågan som inställer sig: sälja av en del av Acadian Timber, eller helt enkelt köpa i andra företag under de närmaste åren, så att det kanadensiska skogsbolaget relativt sett minskar i portföljandel?

2 kommentarer:

  1. Men du förlorar ganska mycket på att aktien inte går upp i linje med index för även om du får 6.7% i utdelning har Toronto indexet gått upp 32% mot 5.5% för aktien på 5 år. Så du har förlorat 26.5% i värde på aktien och det fortsätter att öka över tid också vilket fortsätter att öka förlusterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym och tack för en rimlig och tankeväckande kommentar! Det ligger mycket i det. Men till mitt försvar är väl att jag vill ha några stabila utdelningsaktier i min portfölj som komplement till de där själva aktien ökat, jag har flera som ökat kraftigt sedan jag köpte (till exempel Apple, Investor, Decisive Dividend, Saab).

      Radera