Men efter ett tag började jag reta upp mig på att en av kanalerna i Comhems, numera Tele 2, basutbud – TV6 – inte syntes sedan övergången från analogt till digitalt. Inte världens största grej, men ändå. Och när det nu börjar dra ihop sig till att en av sönerna vill se en viktig match i någon idrott på sagda kanal, så tyckte jag det var läge att försöka, såhär ett halvår eller så efter övergången, se vad det kunde bero på.
Jag kan ingenting om TV-teknik men han som svarade på kundtjänsten kunde desto mer. Lugnt och metodiskt ledde han mig genom ett antal frågor och kom fram till en hypotes: är antennkabel för gammal?
Ja, svarade jag, det skulle den kanske kunna vara, den är säkert äldre än TV-n, kanske femton år eller mer. Och vid närmare inspektion visade det sig att det yttre höljet börjat ge upp och ett Svintoliknande trassligt material från kabelns inre exponerats.
Antennkablar åldras, berättade denne kunnige och pedagogiske tekniker. Kanske var det så att det blev störningar mellan TV och vägguttag som gjorde att vissa signaler försvann längs vägen? Prova att köpa en ny antennkabel var hans råd och gör sedan en ny kanalsökning. Om inte det hjälper: återkom, så får vi skicka ut en tekniker som ser över det hela på plats.
Sagt och gjort. 69 kronor kostade antennkabeln på Kjell & Company. Hem igen, gjorde en ny kanalgenomsökning, valde även att totalt reboota TV och starta om i något slags nollställt läge som den levererats i någon gång 2013-2014.
Det funkade! TV6, TV8 och några andra saknade kanaler som ingår i basutbudet syntes. Dessutom var bilden klarare.
Jag gillar reparationer. Jag är ingen tekniskt begåvad person utan en humanist, men jag gillar att försöka fixa smärre tekniska problem och spara pengar den vägen. Det hela har utvecklats till något av en röd tråd är på bloggen. Och här är alltså den senaste framgången i ämnet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar