söndag 17 mars 2019

Några aktuella och kommande inköp

De senaste investeringarna: jag köpte Ocean Yield, Securitas och G4S. Tråkstabil utdelare som fraktar varor med skepp på långa kontrakt och två företag som säljer trygghet till företag, organisationer och individer: de här företagen och sektorerna kan jag tänka mig fortsätta shoppa.

Men inför den kommande autogiroinjektionen av kronor till aktierna i samband med lönen den 25 riktar jag blickarna mot energi i allmänhet och vattenkraft i synnerhet. Transalta renewables är inte aktuellt eftersom jag redan äger ganska många aktier i företaget (det är det femte största innehavet) utan snarare tänker jag på företag som Fortum eller Brookfield Renewable Partners. Det sistnämnda är en ganska stor spelare internationellt och Fortum är en nordisk spelare av visst intresse som bland andra Petrusko gillar.

Synd att man inte kan köpa Hafslund längre, företaget som till och med blev touched by the hand of Lundaluppen.

Hmmmh. Vi får se vad det blir när datumet för lönehelg närmar sig.

2 kommentarer:

  1. TransAlta Renewables skulle jag gärna vilja köpa fler aktier i, men de senaste månadernas rejäla uppgång gör att jag inväntar bättre tillfälle. Ocean Yield skulle jag vilja dubbla mitt innehav i. Slog själv till på AT&T nyligen, kanske nått att titta på?

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om AT&T, skall jag kolla upp. Bra direktavkastning och höjer utdelningen regelbundet (me like!). Skulle kunna ses som ett lämpligt diversifieringsinköp för att komplettera mina Tele2 (plats nummer tio i portföljen). Dessutom är det fråga om ett företag i infrastrukturbranschen, vilket jag gillar.

    Kul att du också gillar Ocean Yield och TransAlta Renewables!

    SvaraRadera