onsdag 25 februari 2015

Behålla Axis?

Jag har inte sålt familjens Axisaktier. Och kommer nog inte göra det förrän jag blir tvungen.

Canonbudet - 340 kr per aktie - låg ju på 100 kr mer än aktuellt pris på börsen, varpå aktien förstås snabbt hoppade upp den där hundralappen i värde. Axis styrelse och de tre största ägarna, med knappt 40 procent av rösterna, har rekommenderat aktieägarna att tacka ja till budet.

Nu finns det ett antal alternativ:

- Canons bud godtas av tillräckligt många aktieägare (90 %). Köpet blir av, och antingen har man sålt sina aktier för runt 340 kr nu eller så tvångsinlöses aktierna.

- Andra intressenter bjuder upp till dans och det blir ett bjudrace.

- Antalet som accepterar budet når inte 90 procent av rösterna och affären med Canon går därmed inte i hamn. Vad som händer med aktien står skrivet i stjärnorna.

Personligen tror jag att det det första alternativet är det som blir av. Canon har redan 39.5 procent av ägarna samt styrelsens rekommendation att sälja aktierna till Canon.

Men som en liten men dock intressant möjlighet finns alternativ tre. Canonbudet blir inte av och vi som är långsiktiga aktieägare går då ut på en osäker vandring mot framtiden. Men där tror jag att Axis har alla möjligheter att fortsätta utveckla produkter så att företaget expanderar. Och på fem eller tio års sikt kanske då 340 kronor per Axisaktie är ett lågt pris?

Jag vilar på hanen och sitter på aktierna ett tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar