lördag 13 juli 2019

HM

Jag valde att ligga kvar i HM. Sett i backspegeln kan man påstå att jag gift mig med aktien och borde sålt av när det började gå utför.

Å andra sidan har jag fortfarande trott på företagets möjligheter att sälja kläder i stor skala i mängder av "kanaler" – varför ogillar jag det uttrycket så mycket? – även i framtiden.

Jag har ett GAV på 242 – synthreferenshumorister: vakna! – och ligger nu på 170. Jag har alltså förlorat pengar på själva innehavet (men fått en inte oansenlig mängd kronor i utdelning). Aktien var nere som lägst på strax över 120, och har, kanske man kan hoppas, planat ut och vänt.

Om inga större katastrofer inträffar i mitt liv hoppas jag kunna behålla aktierna tills jag pensioneras. Så det intressanta kanske inte är vad HM är värt idag, utan om 15-20 år.

Det är lite intressant med institutionella ägare som har tillkommit, till exempel Ikeasfären.

Jag fortsätter hålla i HM.

3 kommentarer:

  1. Hej

    Jag tror på HM dem är duktiga och hoppas att kursen kommer stå över 250 kr igen ;)

    Hälsingar Tandläkaren

    SvaraRadera
  2. Hej Lönehelg!

    Jag har skrivit lite tankar om HM i några inlägg. Har typ samma GAV som du. Jag delar Swedendivins tankar ovan.

    Min känsla är att även om retail-döden just nu härskar tror jag den på sikt kommer att plana ut och en ny balans/ordning kommer att infinna sig.

    Fysiska affärer kommer sannolikt aldrig försvinna. Möjligtvis minskar bolagen antalet på sina fysiska butiker. Så jag tror att HM har en god chans. En stor fördel HM har är ju att de kontrollerar hela linjen och producerar egna kläder till överkomligt pris (till skillnad från ex MQ).

    HM har dessutom allt mer fungerande omnikanaler. HM har till syvende och sist goda chanser att både leva och blomstra vidare i många år. De har ju byggt ett både stort bolag och starkt varumärke vilket är till deras fördel i tider som dessa. Och de har både viljan, kapitalet och kompetensen att klara detta tror i alla fall jag.

    Det är som du skriver, vi får se om 10 år vad aktien står i och hur starka HM är på den globala marknaden. Men jag sitter med spänning och tilltro kvar. HM är just nu det mest intressanta bolaget i min portfölj (lite av ett wild card om vi ska tro börsanalytiker och förstå sig påare) och bara framtiden vet om det i slutänden blir en god affär eller inte. Men hur vi väljer att investera är upp till var och en. Man kan och bör bara följa det man själv tror på utifrån de egna slutsatser och premisser man satt upp. Det är en förutsättning när man handlar med aktier.

    Mvh,

    Atlas

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Är du intresserad av att din blogg syns i flödet på bloggfeed.se och finansfeed.se? Det är naturligtvis helt gratis!

    Låter det intressant så får du gärna kontakta oss på kontakt@bloggfeed.se så kan vi ta det vidare därifrån!

    Med vänliga hälsningar
    Teamet bakom Bloggfeed

    SvaraRadera