torsdag 24 mars 2016

Government Properties Income Trust

Nytt innehav i portföljen: Government Properties Income Trust (GOV). Inspirerad av ett inlägg av Stefan Thelenius kikade jag lite på den här fastighetstrusten och köpte lite grand.

Det här inlägget (Brett Owens) pekar på långa kontrakt, tryggheten i statliga hyresgäster och en (tror jag) hög andel uthyrda fastigheter (94.5 % - det låter högt, men jag kan verkligen ingenting om fastighetsbranschen).

Fastigheter är verkligen inte min kopp te, så det här innehavet kommer nog inte bli så stort i min portfölj. Räntor och annat kan förstås ställa till det, och vi pratar om en bransch som varit inblandade i flertalet finanskrascher i modern tid. Än så länge har jag bara köpt en liten post. Men om den bara sitter still i båten och avkastar sina dryga tio procent så kan jag tänka mig att ha någon liten del av mitt aktieinnehav i den.

Man undrar om det är fler svenska aktiebloggare som äger GOV. 25 Avanzakunder äger i dagsläget GOV.

5 kommentarer:

  1. Har själv valt att inte gå in i Government Properties trust. Tycker personligen att det är en fundamental varningssignal att kassaflödet inte täcker utdelningarna samt att man betalat för mycket för investeringar. EPS går nedåt och det förväntas ett negativt EPS även i framtiden. Personligen anser jag att potentiell risk är för hög - man är i denna REIT inte konservativ nog, enligt mig.

    SvaraRadera
  2. Bra synpunkt! Den här sammanställningen av nyckeltal visar på förluster 2015, man undrar vad som hänt? Tack för varningen och jag kommer överväga att inte gå in mer här.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Här argumenteras för "hold". Ytterligare analytikerrekommendationer: 1 hold, 2 moderate sell, 1 strong sell, 0 moderate buy, 0 strong buy.

    SvaraRadera