Bland kommentarerna till Petruskos blogginlägg finns en artikel på Fastighetsvärlden inlänkad om kostnaderna förknippade med deras ambition att ofta lägga varuhusen i bästa läge. En sak som jag verkligen gillar med HM är deras urbanistiska stil; deras butiker ligger ofta centralt inne i städer, till skillnad från Ikea och andra som alltid lägger sig i köpcentrumlador långt utanför stadskärnorna - jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett ett centralt Ikeavaruhus - medan HM verkar finnas både i icke-urbana köpcentra och på de allra mest centrala adresserna inne i stadskärnorna. För mig, som ogillar bilsamhället och det utsmetade stadsplaneringsideal vi levt med sedan åtminstone 1940-talet, är det här ett urbant långfinger åt bilismen. Man skall kunna släntra in från gatan, från trottoaren, alla är välkomna, även de som inte är bilburna. Därmed är HMs lokaliseringspolicy ett inlägg i debatten om hur vi bygger våra städer, ett inlägg jag gillar till skillnad från bland annat Ikeas motsvarande attityd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar