fredag 31 december 2021

Utdelningar 2021

Ännu ett år läggs till handlingarna. Utdelningarna är högre än 2020. En anledning är förstås att vi i familjen fortsatt sätta in pengar på Avanzasparandet, vilket ger mer utdelningar i reda pengar; en annan är att vissa företag som pausade utdelningarna under pandemiåret 2020 nu återaktiverat utdelningarna.

Vad är jag? Är jag en utdelningsinvesterare? Eller är det ökning i aktiepriset jag eftersträvar? Svaret är förstås både och. De två största innehaven i portföljen – detta arkaiska uttryck från en tid då aktier var vackert tryckta papper som lades i portföljer – är Investor och Apple, två företag som jag inte köpt för deras höga utdelningar och direktavkastning.

Å andra sidan gillar jag företag som går med vinst och som delar ut en del av denna vinst till oss aktieägare. När Avanzaappens kaching-ljud ljuder 08.30 vissa dagar blir jag glad, och jag ser framför mig en framtid där jag som antingen sjukskriven, pensionär eller långtidsarbetslös kan plocka dessa utdelningar för att köpa mat och betala andra löpande räkningar. Jag är långt ifrån att bli självförsörjande på utdelningar och kommer nog aldrig bli det, med det är något tillfredsställande med att företag betalar pengar till mig; oftast är det tvärtom.

Så jag hoppas på god värdeutveckling på aktierna i företag som Apple, Investor och Latour men också att utdelningarna fortsätter att öka i kronor räknat. På det sättet var 2021 bättre än 2020.

1 kommentar:

  1. Välkommen åter till ekonomibloggosfären! Bra idé – fixat!

    SvaraRadera