fredag 27 november 2020

En vattenkraftsfiende vid Umeå universitet

Jag lyssnade precis på ett inslag på Studio Ett (27 november) om vattenkraft.

Eftersom jag gillar vattenkraft och jag både vill försvara existerande svensk vattenkraft – bra och billig energi som ger en viktig basenergi till vårt välfärdssamhälle – och dessutom bygga ut ny vattenkraft, retade jag upp mig på en intervju med Roland Jansson vid Umeå universitet. Han uttalar sig som expert på ekologi, men är uttalat skeptisk till ny vattenkraft. Journalisten som intervjuar honom ställer inga motfrågor av typen "varför ställer du vattenlevande insekter mot människors arbeten och statens, regionernas och kommunernas skattebas?"

3 kommentarer:

  1. Det är ju mer en internationell insikt att vattenkraft är långt ifrån självklart i dess nuvarande form, inte en enskild Umeåforskares. Eu- kommissionen sitter just nu med denna fråga där beslut tas i vår - dvs om vattenkraft skall klassas som hållbar eller ej. Och det som var självklart på 1900 talet- dvs att människors sysselsättning hade företräde framför naturens kretslopp är ju tack och lov ett utdöende synsätt. Insekter, fiskliv, djurliv etc. - allt hänger ihop på ett extremt komplext sätt.

    Jag är inte emot miljövänlig vattenkraft, men historiskt - vilka naturvärden som förstörts och fortfarande förstörs pga dåligt miljöanpassad verksamhet.





    EU-kommissionen anser nämligen inte att vattenkraft längre ska klassas som hållbar.




    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet, inslaget i programmet handlade om EU-kommissionens arbete om hur man skall kategorisera. Men den här forskaren var inbjuden för att kommentera, och på mig lät det som att han var starkt emot vattenkraft. Och journalisten kom inte med några speciellt vassa motfrågor om ett modernt samhälles behov av billig och ren energi utan negativ påverkan på klimatet.

      Kretslopp, människors sysselsättning: jo, allt hänger ihop. Men skall vi nu ha ett välfärdssamhälle som bygger på företag som går att beskatta så att vi får skolor, sjukvård, universitet och allt annat som vi vill ha kanske vi får leva med att några älvar till byggs ut. Vattenkraft är ändå ett rent energislag.

      Radera
  2. Du bör nog veta mer. Lär dig nåt innan du hittar.på åsikter att skriva

    SvaraRadera