måndag 6 maj 2019

Nytt innehav: Inter Pipeline

Jag köpte ett mindre antal aktier i Inter Pipeline. Det kanadensiska företaget transporterar, lagrar och behandlar olja och flytande naturgas via ett nätverk av pipelines.

Dessutom driver man 23 terminaler i Europa för lagring av petroleumprodukter och även övriga slags kemikalier och biobränslen. Den här delen av verksamheten drivs i det helägda dotterbolaget Inter Terminals och innehåller alltså europeiska terminaler varav flera köpts ganska nyligen, företaget har alltså expanderat. Här finns även en svensk koppling i det att företaget driver terminaler i Gävle, Södertälje, Malmö och Göteborg.

Jag gillar infrastruktur och tyckte det här verkade vara ett intressant företag i sektorn, så jag slog till. Som sagt är det ett mindre innehav, men jag skulle kunna tänka mig att öka något i framtiden.

Inter Pipeline har höjt utdelningen de senaste åren, är en månadsutdelare och har i dagsläget en direktavkastning på 8 %.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar