tisdag 7 maj 2019

Inter Pipeline bygger ny anläggning

Inter Pipeline håller på att konstruera Heartland Petrochemical Complex, en anläggning för framställning av polypropylene (på svenska ofta kallad polypropen), en plast som används i många produkter. Anläggningen kommer att framställa denna mångsidiga plast från lokalt tillgänglig propan.

Här finns en sida med uppdatering från företaget.

Byggandet av anläggningen tycks ha gått planenligt och involverar storskalig konstruktion. Den förväntas tas i bruk hösten 2021.

Den här artikeln om Inter Pipeline på Seeking Alpha diskuterar bland annat anläggningen och den satsning som den innebär. Jag tycker artikeln andas försiktig optimism, samtidigt som den ändå är tydlig med att anläggningen förmodligen kommer göra att utdelningsökningar blir mindre de närmaste åren.

2 kommentarer:

  1. Inter Pipeline är mitt femte största innehav och har gett fin avkastning fram tills nu. Tror att dom kommer fortsätta med det även i framtiden. Jag kommer fortsätta köpa aktier i IPL :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra! Själv har jag precis upptäckt företaget, som jag tycker har en intressant blandning av stabila intäkter på långa kontrakt för transport av energi och expansion, som förvärvet av lagringsstationer strategiskt placerade vid noder i europeiska infrastrukturella system och den nu pågående satsningen på tillverkningen av PP-plast

      Radera