tisdag 1 januari 2019

Lagningar, reparationer och underhåll sparar pengar

En uppdatering på det senaste vad gäller mina ansträngningar att hålla den materiella världens sönderfall stången:

Lagningen av sulan på mina Dr Martens som jag skrev om för ett par tre veckor sedan håller fortfarande. Yeah!

Julhelgerna innebar förstås en påfrestning på avloppet i köket; fett ansamlas och det blev stopp i avloppet; inträffar med viss regelbundenhet, kanske vart tredje år, i vårt kök. Ett par rejäla Mr Muscledoser och fettblobbarna frättes bort! Kändes enormt satisfying! Mr Muscle är en av de där kemigrejerna som jag inte lyckats hitta någon ersättare till (som ättika som kan funka till tvätt- och diskmaskisrengörning); rent tekniskt sett borde det kanske gå att ersätta med något man köper i bulk från någon kemileverantör, men eftersom propplösare används relativt sällan har jag inte orkat sätta mig in i det – plus att gymnasiets kemilektioner känns allt mer avlägsna, tack och lov. Visst var det det tråkigaste ämnet på naturvetenskaplig linje?!

Tvättmaskinen tömde dåligt, eller knappast alls; det blev ett slags mikroöversvämning på badrumsgolvet när utloppet från tvättmaskinen kloggade igen. Några minuters googlande och jag hade via ett forum av typen vi villaägare eller möjligtvis familjelivsdebattörer (forum som kan innehålla mängder med tips om vardagslivets praktikaliteter) hittat en möjlig anledning: vattenlåset i röret bort från tvättmaskinen kunde vara fyllt med navelludd ludd från kläder, vilket åtgärdas med en demontering och rengörning av sagda rör. Sagt och gjort, jag identifierade och demonterade vattenlåset och fann mycket riktigt en faslig massa ansamlat ludd: eftersom jag bryr mig om känsliga tittare och läsare så undanhåller jag er bilder som illustrerar snusket. Med mina bara händer gröpte jag ur geggan och monterade ihop allting ingen, varpå tvättmaskinen här uppe i lägenheten fungerar felfritt. Veckans hjälte borde min fru tycka, eller hur?

Lagning och underhåll funkar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar