onsdag 26 december 2018

Några länkar

Marcus Hernhag intervjuas av paret Bolmesson. En sak jag tog med mig från intervjun var ett argument för att köpa utdelningsaktier: de är företag som gör vinst, och då sorterar man bort "allt annat skräp som finns på börsen" eller hur det nu var orden föll.

Bra 2018-retrospektiv av Stefan Thelenius.

Ett kul inlägg på Lundaluppen som driver gäck med några olika idealtypiska investeringsstilar - det lättar upp med lite humor i den annars så allvarliga och lite tråkiga ekonomiochsparochaktiebloggosfären.

Har du mycket julmat kvar i kylen och börjar leta efter alternativa sätt att göra något ätbart av det hela? Skicka allt in i ett slags neuralt nätverk som kommer på oanade kombinationer ... BBC-artikeln i ämnet är förstås orienterad efter ett anglosaxiskt mellandagskylskåp (kalkon istället för skinka) men idén är inte helt oäven. (Via Slashdot.)

Petrusko tror att börsen kommer fortsätta nedåt i den nära framtiden. Jag har ingen åsikt i frågan, tror nog att vederbörande har rätt, men det avskräcker inte mig från att sätta en del av det månatliga sparandet på börsen (vid sidan av amortering och buffert (vilket behövs efter julhelgen)). På något sätt tror jag att en nedgång under hösten-vintern 2018 och kanske hela 2019 i det stora hela inte gör så mycket, om det nu är pengar som jag sparar på lång sikt. Jag köper utdelning och får utdelning och försöker inte tajma marknaden genom att gå in och ut ur den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar