onsdag 4 juli 2018

Jobbmailens budskap är solklart: jag är inte här

Jag gick på semester i fredags. Veckan innehöll den sedvanliga rusningen inför semestrar: mängder med små och stora saker som jag behövde få iväg, saker som helst inte bör ligga till i augusti skulle slutföras. Därefter kom en händelse som i mitt yrkesliv alltmer har börjat anta symboliska dimensioner, i det att jag satte jobbmailen på autoreply om att jag har semester.

En av de saker jag gillar med att ha ett universitet som arbetsgivare är att jag som lärare och forskare inte regleras av en stämpelklocka. Vi har förtroendearbetstid. Om något är problemet att vissa kollegor - och även jag själv, periodvis - har svårt att sluta arbeta; med prestationskraven kommer en massa självvald övertid och överansträngning och överhopning av diverse besvärligheter som väggar som man går in i; överjobbigt.

Därför är det skönt och viktigt att faktiskt sätta jobbmailens autosvar på att man inte är på plats och besvarar, utan man gör något annat.

Det borde även gälla andra mjukvaror än mailen. I ett inlägg med vidhängande kommentarstråd på Slashdot diskuteras betydelsen av att kunna sätta en jag-är-inte-tillgänglig-status.

Det kanske vore nyttigt i vår uppkopplade tid. Stäng ner. Stäng av. Ta en promenad. Titta ut, planlöst, genom fönstret. Sitt ner över en kopp kaffe eller ett glas rött med en bok och en penna.

2 kommentarer:

  1. Som egen företagare förstår jag precis vad du talar om och för min del har idrott och motion varit en viktig del för att kunna stänga av och koppla av.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  2. Motion funkar jättebra för mig också! De perioder jag tränar regelbundet mår jag så mycket bättre, och blir mer fokuserad när jag väl arbetar därför att jag kopplat av så bra tack vare träningen.

    Jag växte upp med föräldrar som drev företag, så jag förstår precis som du skriver likheterna!

    SvaraRadera