söndag 3 juni 2018

Några rader om kassaapparaten i SJ-tågens bistro

I mitt jobb åker jag ganska mycket tåg, så nedanstående rader om hur SJ hanterar betalningar i sin ombordservering bygger på ett stort empiriskt material.

Påfallande ofta fungerar inte maskineriet i bistron på SJ:s tåg. Man kan inte ta betalt därför att maskinen helt enkelt lagt av. Någonstans i samverkan mellan mjukvaran i plattan, skrivaren och själva lådan är det något som klickar. Kassaapparaten är en kass apparat.

Jag har hört märkvärdigt stresstålig bistropersonal ringa till IT-avdelningen för att försöka få igång maskineriet samtidigt som det bildats en lång kö av hungriga och törstiga resenärer. Jag har hört utrop i högtalarna om att bistron håller stängt därför att man inte kan ta betalt. Påfallande ofta händer detta.

Man har alltså allt på plats: mat, mackor, kylda drycker, kaffe, kakor - men man kan inte ta betalt och då uteblir försäljningen helt och hållet.

Det retar mig. Speciellt om man är hungrig och inte kan handla, trots att det finns mat ombord. Det känns frustrerande.

Och varför tar man inte betalt manuellt? Man kunde tänkt sig att man tog betalt i kontanter och skrev kassakvitton med papper och penna när maskinen inte fungerar. Men nej, det gör man inte.

Det är uppenbart att SJ köpt in en riktigt usel teknisk lösning för att hantera betalningar på ombordrestaurangerna. Det är också tydligt att man är dogmatisk; eftersom det här har hänt så pass ofta under flera års tid så är det märkligt att man fortfarande håller kvar vid det urusla systemet.

11 kommentarer:

  1. Tvivlar på att den är inköpt, om någonting som fungerar så dåligt så är det oftast egenutvecklat istället "för det sparar vi pengar på att göra" och personen som hamrade ihop det över en helg har lämnat företaget och ingen vet nu att fixa hans kodning.

    SvaraRadera
  2. Ytterligare ett sätt där SJ levererar...eller inte levererar kanske man snarare ska kalla det. De lyckas med konststycket att klanta till allt känns det som.


    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast SJ gör mycket som är bra. Peppar, peppar, men faktum är att efter några års veckopendlande så tycker jag ändå att punktlighet och annat håller en hög och god nivå. Biljettköp och -hantering är smidigt med app. Loungen på Centralen i Stockholm och Göteborg är faktiskt bra upplevelser före eller efter en resa; vilsamt, bra utbud av lättare gratismat och dryck, tidningar.

      Radera
  3. Okej...där skulle man kunna tjäna en slant om man hade extra mat och dryck med sig och sålde på tåget om kris uppstår. Sålde till (smarta) innehavare av kontanter då förstås. ;) /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har nu åkt tåg tur och retur Stockholm-Luleå. Det var inget problem att betala med kontanter. Det var dessutom billigt i bistron, kaffe med bulle kostade 25 kr. Allt gick som smort, trevlig, serviceinriktad personal, intressanta medresenärer att prata med och vi kom fram i tid i båda riktningarna trots att hela resan är lång och mycket kan hända under de 12,5 timmarna. Men det kanske är som en i personalen uttryckte det: "Att jobba på Norrlandstågen är annorlunda, mindre stress, trevliga människor och inget modernt som wifi. De kör med gamla tåg, gammal inredning, ja allt är hopplöst omodernt. Men det håller och inget är trasigt. Det funkar. För mig är det guld och höjden av nostalgi. Tågen klarar stark hetta bra också, ingen kvav luft och lätt att sova.

      Högsta betyg till SJ Arctic Circle Train på sträckan Stockholm-Narvik! :) /Eva

      Radera
  4. Bara miljöpartiet får bränna av några hundra miljarder på höghastighetståg så kommer allt att ordna sig.

    SvaraRadera
  5. Märkligt, när flyget kan ta betalt på alla upptänkliga sätt, olika valutor, alla olika kort och även poäng. Men de behöver kanske pengarna bättre, vad vet jag....

    SvaraRadera
  6. Låter obegripligt, om skiten inte fungerar så får de helt enkelt ge bort maten gratis. Vad kostar missnöjda kunder jämfört med några räkmackor och kaffe? SJ upphör aldrig att förvåna mig, försöker undvika att åka tåg så mycket som möjligt. Åker alltid tåg utomlands, t.ex. i Kina. Bekvämt och punktligt och fungerar alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, vid längre driftsstopp borde de delat ut mackorna och kaffet. Man har satt sig på tåget en sen eftermiddag på väg hem från jobbet och räknat med att få i sig mat och så måste man sitta hungrig i flera timmar bara för att kortterminalen inte fungerar och personalen vägrar ta emot kontanter mot papperskvitto (som kunde bokföras vid ett senare skede). Ibland är det för mycket teknik för att lösa en i grunden ganska enkel uppgift.

      I andra avseenden har jag goda erfarenheter av SJ på västkustbanan. Om bara Trafikverket kunde få till dubbelspår på de sista enkelspåriga bitarna så att man slapp bromsas ner av slöa Pågatåg.

      Radera