onsdag 14 februari 2018

Apples bolagsstämma

Eftersom Apple är ett av de större innehaven i min portfölj håller jag lite koll på företaget. Nu har man haft sitt årliga möte för aktieägare och det som kommer fram är bland annat:

* bärbara produkter som AirPods, Beats och Watch är stort nog att nära inpå vara ett Fortune 300-företag.

* man har nästan en kvarts miljard prenumeranter på olika tjänster.

* Tim Cook är inte så sugen på extrautdelningar; däremot är företaget för att stadigt öka utdelningarna. Man sitter ju på ganska mycket kontanter som kan användas för utdelningar, aktieåterköp och företagsförvärv. Apropå det senare så har Apple köpt 19 företag senaste året.

* butiker är inte på väg bort, och Macrumors citerar Cook i ämnet: "We believe that interaction with people still beats anything" vilket ju är intressant i dessa postorderhajpens tider.

2 kommentarer:

  1. Intressant, jag äger inga utländska aktier, men Apple är ett företag jag skulle kunna tänka mig att investera i om det blir köp av amerikanska aktier.

    SvaraRadera
  2. Jomenprecis, Apple är intressant och jag äger några aktier i företaget. På den negativa sidan: hur kommer innovationerna bli framöver efter Steve Jobs? På den positiva sidan: prenumerationer/services!

    SvaraRadera