lördag 26 augusti 2017

Kopparbergs expanderar med ett nytt John Scott's i Lund

Även om jag inte äger några aktier i Kopparbergs, har jag inte kunnat undgå att lägga märke till företaget som fått stor uppmärksamhet i aktiebloggosfären.

Kombinationen bryggeri-försäljningsställe är lite intressant, och Kopparbergs pub John Scott's i Göteborg - en typisk pub i fejkad brittisk stil - verkar vara ganska populär.

Idag, när jag cyklade förbi Skomakaregatan, noterade jag att i det som tidigare var Toyo håller man på att inreda en John Scott's-pub.

Kedjan sprider sig alltså till Lund.

Återstår att se hur det går. Stan är ju inte direkt underförsörjd med utskänkningsställen. I kategorin brittiska fejkpubar finns Bishop's Arms, John Bull (fast kanske mer äkta än fejk, då ägaren är britt) och kanske någon till, och i näraliggande mer sportbarsliknande kategorier finns ställen som Harrys, Glorias och O'Learys. Till detta kommer förstås alla andra ställen av god (Gambrinus, Ariman) eller mindre god kvalitet som serverar drycker till törstiga lundabor. Och så har ju studenterna sina många vattenhål i form av nationer, kårpubar, föreningspubar (när jag läste fysik hängde man en del i Pub Rydberg i Fysikums källare) och så vidare.

Det råder alltså ingen direkt brist på konkurrenter till John Scott's när de väl öppnar här i Lund. Kanske kan man därför se det här som något av ett test case för Kopparbergs koncept med att hålla i hela kedjan från bryggeri till sejdel. Jag skall, som en ren empiriinsamlingsuppgift och ett slags öletnografiskt forskningsprojekt med målet att förse aktiebloggosfären med kunskap, försöka hålla lite koll på hur det går för John Scott's i öltäta Lund.

Klarar de sig bra här kanske de har goda chanser att sprida sig till många andra orter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar