tisdag 29 augusti 2017

Ikea och stadsplanering

Jag har tidigare gnällt på Ikea för att de deltar i det antiurbanistiska bilsamhällets utsmetade stadsbyggnadsideal.

Nu visar det sig att man kommer att starta en citybutik. Men bara med ett mycket begränsat sortiment - kök - och bara i Stockholm. Och, vad det verkar, enbart under en begränsad tid.

Varför fattar företaget inte att vi är ganska många som valt bort bil? Vi som rör oss i de urbana stadsmiljöerna till fots, tunnelbana, cykel, spårvagn vill kunna släntra in och köpa våra värmeljus smidigt (hur ofta har inte ett Ikeavaruhusbesök slutat med att man forslat hem ett kilo billigt stearin, inget mer, från köpladan långt utanför stan?) utan att behöva bege oss långt ut.

3 kommentarer:

  1. Värmeljus kan du köpa var som helst i stan. Självklart ska en affär i IKEAs storlek ligga utanför centrum.

    SvaraRadera
  2. Jag menar förstås inte att de borde bygga gigantiska Ikeahangarer på Hamngatan. Det jag vänder mig mot är att de enbart verkar finnas ute i bilsamhällessprawlen som stadsplanerarna smetat ut långt bort från våra stadskärnor.

    De kunde bygga lite mindre versioner av sina varuhus inne i städerna, där man kunde köpa storsäljare; ett mindre och tajtare sortiment.

    SvaraRadera
  3. De där billiga stearinljusen du syftar på förgiftar inomhusluften och har tillverkats av ickemiljövänliga råvaror. Köp äkta stearin istället. Det blir ingen dålig luft av att förbränna dem. Men förstår förstås din poäng och håller delvid med. Samtidigt kan jag vara glad över att dessa jättar är sällanbesöksställen. Även om de skulle specialisera sig på mindre sortiment i stadskärnan så är dock filosofin bakom företaget tveksam. /Eva

    SvaraRadera