fredag 16 december 2016

Varför jag sparar i aktier

Miljonär innan 30 skriver om sin önskan att sluta jobba: "[n]u är fokus att få sluta snarast möjligt", ett tydligt ställningstagande mot arbetslivet.

Jag tycker nästan tvärt om. Jag har ett arbete som jag trivs med, och jag vill gärna fortsätta att arbeta om jag kan tills jag blir gammal.

Ändå sparar jag i aktier. Målet är alltså inte att bli självförsörjande på utdelningar för att kunna logga ut från yrkeslivet långt före pensionsåldern. Snarare tänker jag mig att aktiesparandet kan utgöra en buffert gentemot jobbiga händelser som allvarlig sjukdom eller långvarig arbetslöshet i familjen, alternativt att när man blir pensionär att man kan få ut lite mer än vad man får från statlig pension och tjänstepension, eller att lämna något efter sig till barnen.

Jag lider med de stackare som vantrivs så på sina arbeten att de sparar 50, 60 eller fler procent av lönen varje månad för att kunna lämna yrkeslivet i förtid. Jag förstår även att jag är lyckligt lottad som har ett bra arbete.

6 kommentarer:

  1. Det finns många sätt att se på det där med om man vill arbeta eller inte men om man har en bra portfölj kan man i alla fall välja hur man vill göra. Jag tänker nog lite som dig. Jag har inte för avsikt att sluta jobba så fort jag klarar att leva på utdelningarna utan jag investerar för att kunna ha så många möjligheter som möjligt.

    Sen vet jag inte om "lyckligt lottad" är det sätt jag vill se på det. Antagligen har du planerat och pluggat och sen sökt ett jobb, gjort en bra anställningsintervju och fått det jobb du vill ha och som du trivs med. Jag skulle hellre säga bra jobbat än lyckligt lottad. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med: har man en bra aktieportfölj har man fler valmöjligheter; även om man arbetar och trivs med det i nuläget kan det vara gött med ett fuck off-kapital som gör att man vet att man klarar sig en viss tid utanför arbetsmarknaden om man skulle känna sig missnöjd.

      Tack :) Men allt är verkligen inte min förtjänst, det gäller att ha flyt med vilka tjänster som utlyses och när de utlyses.

      Radera
  2. Har absolut som avsikt att sluta jobba, ju fortare ju bättre! Vantrivs jag på jobbet...nej! Men jobbet tär på mig! Byt jobb då? Har provat det tre gånger! Det hjälper tyvärr inte! Men dom som vill jobba får gärna fortsätta med det! :-) Men vi som vill jobba mot ett slut på jobbadet låt oss få det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig. Vi är ganska rädda för förändring generellt i vårt samhälle tycker jag och jag tror att det är en stor anledning till att vi stannar på dåliga jobb och det är även en stor anledning till att många mår dåligt. Själv tränar jag på att älska förändring nästan varje dag.

      Radera
    2. Jo, jag har förståelse för det. Går det hitta ett jobb som inte tär på dig men som ändå betalar pengar, så du slipper nalla av din Avanza/Nordnet-kassa?

      Radera
    3. Aktiepappa: håller med dig helt och hållet om rädslan för förändring i Sverige. Systemet är liksom riggat för det, med LAS och annat som gör att folk inte testar andra branscher, andra arbetsgivare, egna idéer.

      Radera