lördag 3 december 2016

Spotify: förlustföretaget som får beröm

Jag lyssnar på Ekonomiekot Lördag om Ericsson och andra företag som kanske flyttar från Sverige. Där uttalar sig bland andra nationalekonomen Hans Lööf: "vi är nu mycket glada att vi ser företag som Skype och Spotify som växer upp, det är så vår ekonomi måste fungera" (04:15 in i programmet).

Som jag förstår det har Spotify funnits i tio år och går fortfarande med förlust. Varför är man så flat gentemot Spootify? Företaget går ju med förlust år efter år, ändå hyllas det. Jag fattar inte det.

Jag får inte ihop det. Är den här typen av tolkningar typiska för det akademiska ämnet nationalekonomi?

3 kommentarer:

  1. Håller med. Överallt hyllas ett företag som du säger har gått med förlust i 10 år. Dock är jag inte det minsta instatt i ämnet. Tycker bara det låter märkligt. Det är väl nya tider.... ;)

    SvaraRadera
  2. Medhåll. Spotify funkade perfekt när det kom. Med åratal av utveckling (dom är väl närmare 2000 anställda) finns inga nytillkomna funktioner jag behöver. Dom borde dra åt svångremmen och gå med vinst snart.

    Sen är väl frågan hur mycket pengar som går åt till expansionen. Själva teknikplattformen är rätt skalbar. Så om dom kan tiodubbla dagens 40 miljoner betalande kunder till 400 miljoner kanske dom når break-even ganska snabbt.

    SvaraRadera
  3. En fundering: Kanske för att företaget bygger upp "know-how" i Sverige och för att företaget kan leda till många "spinoffs" som i sin tur skapar andra företag och tjänster. Att Spotify blir populärt runt om i världen och hyllas kan leda till att duktiga människor söker sig till Sverige? Det bidrar väl om inte annat med att stärka varumärket för Sverige och för Stockholm, vilket kan leda till fördelar som är svåra att mäta?

    Jag har ingen aning om något av vad jag skrev ovan stämmer, men ville ändå lägga mig i diskussionen :)

    SvaraRadera