söndag 25 december 2016

Gustavs aktiebloggs julbord av aktiefrestelser, Lundaluppens skynda långsamtstrategi och tobaksbolag

Gustav på Gustavs aktieblogg är en krydda i den annars lite slätstrukna svenska aktiebloggosfärsgröten. Hans specialitet att leta upp mer eller mindre obskyra företag på mer eller mindre svårhandlade börser som ligger mer eller mindre långt bort är intressant läsning som får mig som läsare att problematisera en Stockholmscentrerad aktievärldsbild; världen är stor, vad är det som säger att man bara skall äga svenska aktier? Nu senast med en intressant lista över aktier inom områden som australiensisk barnmat, portugisiska vinkorkstillverkare, japanska datingsiter med mera.

Sagde Gustav är en spännande investerarprofil som bland annat bidragit med ett fint bolag till min portfölj genom sin bevakning av Northwest healthcare.

En annan favoritbloggare som likt Gustavs aktieblogg är i farten idag på juldagen är Lundaluppen som publicerar ett bra inlägg om vikten av långsiktighet i aktiesparandet. Detta tycker jag behöver uppmärksammas i det ganska snabba nyhetstempot som präglar nätburen aktiediskussion.

Jag är lite sugen på att ge mig in i tobakssektorn. Swedish match är det enda bolaget jag äger där, men det finns ju fler som verkar intressanta. Att rökning skulle regleras bort totalt tror jag inte är alltför sannolikt. Update: ny post på Sure Dividen om tobaksbolag.

1 kommentar:

  1. Kul att julbordet uppskattades :-)

    Tobak är kontroversiellt men många äger sådana bolag indirekt, i AP7 t.ex. Någon slags investeringsmässig passiv rökning alltså. Att välja aktivt skulle jag inte vilja/våga men finns säkert pengar att hämta för den som väljer rätt bolag.

    SvaraRadera