lördag 15 oktober 2016

Lundaluppen, dansk källskatt på innehavet av G4S och småbolagsfonder

Olle Qvarnström intervjuar Lundaluppen. Håller med om en del, till exempel när Lundaluppen säger att det är viktigare med ett intresse för ett företags verksamhet och allmänbildning än att med revisorsblick granska siffror. Jag gillar dessutom långsiktigheten, det här med att det handlar om företag som man inte behöver titta till då och då. Och så gillar han Klas Östergren! Hmmh, som varandes medelålders lundabo själv så funderar jag på om jag någon gång mött denne Lundalupp i vimlet ...

Häromsistens diskuterades det, utifrån ett fint inlägg på Framtida frihet, huruvida man fick betala dansk källskatt om man äger G4S via kapitalförsäkring på Avanza, vilket jag gör. Nu har utdelningen trillat in på mitt Avanzakonto och ingen källskatt har dragits, förmodligen för att det är primärnoterat. Bra, för jag är sugen på att fortsätta köpa aktier i det här bolaget. Jag tror på säkerhetsbranschen. Update: nu kommer också ett bra inlägg av Stefan Thelenius som på ett överskådligt vis diskuterar utländsk källskatt.

Pengaregnet funderar över att plocka in ytterligare någon fond i sin portfölj. Det gör jag också ibland, även om jag tycker det är på något vis roligare med aktier. Men fonder ger bra spridning och går ju på något slags autopilot. I dagsläget har jag två fonder i portföljen, de utgör sju procent av det totala innehavet och har gått bra: Didner & Gerge småbolag är plus 66 procent och Spiltan Aktiefond Småland är plus 21 procent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar