tisdag 24 maj 2016

HM

Jakten på nollpunkten börjar köpa HM, Micke Larsson har köpt äger aktien sedan ett år tillbaka (och har köpt och sålt i flera tidigare omgångar) och Vägen till frihet går också in i HM medan Fundamentalanalysbloggen säljer 70 % av sitt innehav.

Uppdatering: Grazing Lady köpte idag, Chansar mest köpte också härom dagen och här förklarar Fundamentalanalysbloggen lite mer om sin försäljning av en del av HM-innehavet.

Uppdatering 2: Äga min tid köper också.

Olika sätt att förhålla sig till det faktum att HM hovrat runt 250-kronorsstrecket i en vecka.

Själv behåller jag. Tycker det inte finns någon anledning att sälja, ligger och håvar in nästan exakt 4% i avkastning på mitt medelinköpspris (247 kronor). Kanske höjs utdelningen nästa år? En hint om detta är information om stadigt ökande vinst per aktie enligt den här sidan:

år 2011, vinst 9.56 kr, utdelning 9.50
år 2012, vinst 10.19 kr, utdelning 9.50
år 2013, vinst 10.33 kr, utdelning 9.50
år 2014, vinst 12.07 kr, utdelning 9.75
år 2015, vinst 12.63 kr, utdelning 9.75

Vinsten per aktie ökar alltså stadigt. Kan det leda till ökad utdelning? Om inte så leder det till en ökande andel marginal mellan vad som delas ut och vinsten.

I vilket fall är jag inte så intresserad av kvantitativa argument som sparare, jag försöker se bortom siffrorna så de här siffrorna är egentligen inte det jag bygger mitt innehav av HM på. Tycker bra och billiga och snygga kläder som säljs med vinst av ett företag utan skulder som finns representerat med omkring 4000 butiker över hela världen och som stabilt delat ut pengar till aktieägarna räcker långt för mig som argument.

Kanske är det stora butiksnätet en tillgång även när det gäller näthandel? Två sätt att nå kunden, speglar och provrum är fortfarande viktiga även om vi beställer på nätet. (Man kan notera att geografer använder begreppet "click-and-mortar" för vad som verkar vara detta fenomen, se exempelvis den här studien.)

Apropå det här med butiker på global skala. Jag handlade på HM när jag var i Chicago häromåret, och jag har handlat på COS i centrala Köpenhamn (och varit inne i butiken på Kastrup). Bra lägen, bra upplevelser. Helt spontant känns det som om det finns ett genomtänkt koncept kring placering i stadsbilden. Men det är ju bara tre datapunkter; borde kanske fortsätta göra etnografiska fältstudier på HM-butiker när jag är utomlands i framtiden.

2 kommentarer:

  1. Jag har tyvärr inte köpt H&M nu utan behåller ett gammalt innehav sedan ett drygt år med usel utveckling. Men jag hoppas (och tror) att den tar sig. På sikt - som vi säger när vi kommit in fel.

    SvaraRadera
  2. Tack för förtydligandet - jag läste slarvigt; har ändrat bloggposten.

    SvaraRadera