onsdag 16 mars 2016

Digitala verktyg för utdelningsinvesterare: vad gör Avanza och Nordnet?

Utdelningsinvestering är säsongens mode.

I varje fall i den del av aktiebloggosfären som jag följer tycker jag begrepp som direktavkastning, yield on cost (vad det nu heter på svenska - avkastning per betald krona?), utdelningsökning och liknande är ofta förekommande. Men inte bara bland bloggarna, nyligen uppmärksammade ju DN utdelningsinvesteringar i allmänhet och Stefan Thelenius i synnerhet.

Själv började jag spara mer regelbundet i aktier för 5-6 år sedan (dessutom har jag haft kortare tider då jag sparat i aktier, men det är länge sedan; jag har till och med ägt pappersaktier på det glada 1980-talet, minns speciellt innehavet av Nordström & Thulin). Till en början tänkte jag väl inte så mycket på utdelningarna utan tittade mest på hur aktiens värde gick upp eller ner. Men sedan en tid är det just utdelningarna som jag blivit mer intresserad av.

Och när man börjar tänka på utdelningar vill man hålla koll på siffrorna på vissa sätt. Därför har jag testat sagde Thelenius fina verktyg för att hålla koll på en bred utdelningsportfölj. En god insats av Thelenius!

Vad som dock förvånar mig lite är att inte Avanza har liknande funktioner inbyggda när man loggar in och kollar på sin portfölj. En lite märklig brist, givet det fokus det finns på vissa håll på utdelningssparande. Hur det är med Nordnet vet jag inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar