torsdag 3 mars 2016

Det stormar kring Marine Harvest

En storägare i Marine Harvest, den norskfödde miljardären John Fredriksen säljer 40 miljoner aktier i bolaget (han har kvar 80 miljoner). Som lök på laxen (ursäkta) kommer nyheterna om storskalig fiskdöd till följd av algblomning vid företagets anläggning i Chile. Beståndet var försäkrat.

Aktien faller på Oslobörsen. Jag passade på att köpa på mig ytterligare en post, tänker mig fortfarande att Marine Harvest skulle kunna bli en av mina diversifieringsaktier. Än är det dock en bit kvar till de 5 procent av den totala portföljens värde som jag satt som något slags gräns för dessa diversifieringsaktier som svärmar kring de stora innehaven.

2 kommentarer:

  1. Jag tror på lax som ett miljövänligt alternativ som öka i framtiden. Jag har noterat att vid utförsäljningar i svenska företag nyligen så har det gått ner kraftigt på nyheten, men det har fortsatt ner i ett par veckor till. OM kursen kommer ner till 102 NOK och OM jag har några pengar då så är jag sugen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad grundar du miljövänligheten på?
      I nuläget är odlad lax inte miljövänligt, jag hoppas förändringar är på gång.

      Det jag hittar på ämnet är att det pågår försök med slutna bassänger istf öppna kassar, exempelvis i kombination med musselodling för synergieffekter, vilket minskar gödningsläckage, smittspridning och rymningsproblematik.

      Radera